Köpinformation

Här finner du samtlig köpinformation för köp hos oss på Pool Store. Har du frågor kring köpinformation eller köpvillkor är du alltid välkommen att kontakta oss.

Tillämplighet

Köpvillkor är tillämpliga då svensk eller annan tillämplig lag inte föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen och Distansavtalslagen, och för företag gäller Köplagen. Ta alltid del av fullständig köpinformation vid genomförande av köp.

Beställning

Beställningar kan delas upp i två olika typer. “Web-order” order som läggs på varor i webshopen och “pool/spa-order” som läggs efter dialog med säljare i butik, via telefon eller mail.

Om du som beställer är under 18 år ska du ha målsmans tillstånd innan du får genomföra köpet. Beställer du i någon annan persons namn utan dennes medgivande, och det medför att vi lider ekonomisk eller annan skada, polisanmäler vi.

Priser

Alla priser som du hittar på våra websidor bygger på kontant betalning såvida inte något annat är avtalat. Med kontant betalning avser betalning via Klarna.

På pool/spa-orders gjorda utanför webshopen kräver vi 30% i förskott för privatpersoner och 100% i förskott för företag. Resterande belopp faktureras 10 dagar netto efter leverans och godkänd kreditprövning. Fraktkostnad tillkommer, se vad som gäller för olika val av leveranssätt. Vi friskriver oss från eventuella pris- och tryckfel.

Leveranstider och leveranser

Vi väljer speditör för våra leveranser och oftast är det Posten. Den prislista som den valda speditören har är den som gäller. Du är som köpare ansvarig att se till att du uppger rätt adress till oss när du beställer och att du följer upp leveransen hos speditören efter det att vi har effektuerat ordern. Som köpare ska du se till att du hämtar/tar emot leveransen på aktuellt avhämtningsställe inom skälig tid från det att speditören skickar den. Det tar normalt omkring 7 dagar.

Om speditör skickar tillbaka ett outhämtat paket debiterar vi köparen 15 % av ordervärdet för hantering och fraktkostnader. Leverans sker endast inom Sverige, om vi inget annat har avtalat.

Anmärkningar om fel eller brist i leveransen skall ske senast 7 dagar efter att den mottagits av beställaren. Göres ej sådan anmärkning trots att köparen upptäckt eller borde ha upptäckt felet, förlorar han rätten till talan.

Web-order
Normal leveranstid för en order i webshopen är omkring 5-10 arbetsdagar.

Pool/spa order
Datum som är angett för leverans på din poolorder är det datumet din vara skickas ifrån vårt lager. För leveranser utanför Stockholmsområdet kan därför leveranstid tillkomma.

Poolpaket levererar vi normalt inom 2-4 veckor. Det betyder att du kan påbörja poolbygget snabbt, och att de delar som sätts på plats sist såsom liner och pooltak anländer i rätt tid i byggprocessen. Produkter såsom pooltak, poolskydd och liner beställs specifikt för din order och kan därför ha längre leveranstider. Under högsäsong kan leveranstiderna vara längre. Hör med din kontakt hos oss för mer exakt tid.

Förändring av order

Som kund har du möjlighet att ändra din order fram till att din order har effektuerats. Med effektuering menas att förskottet på poolordern är oss tillhanda. Detta förutsatt att det inte rör sig om en vara som vi inte lagerför utan har beställt speciellt för kunden på kundens begäran. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen. Notera att order som redan levererats ut från vårt system av självklara skäl inte kan ändras. Pool Store äger rätten att byta ut vara mot likvärdig produkt.

Ångerrätt/avbeställning – Web-order

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, vilken trädde i kraft 2000-06-01, rätt att ångra ett köp gjord i web-shopen inom 14 kalenderdagar, dock lägst 7 arbetsdagar, från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen kontaktar du oss via e-mail. Därefter kan vi se om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att tillämpa ångerrätten, och i sådana fall uppger du de uppgifter vi behöver. Kostnaden för att återsända en vara som ska returneras med hänvisning till Distansavtalslagen betalar du som kund. Detta beror på att Distansavtalslagen inte ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Vara ska du i så fall återsända emballerad enligt våra rekommendationer.

I fall då varor som man har beställt inte kan nyttjas, på därför avsett vis, exempelvis inkompatibilitet, eller i fall då ångerrätt är att anse som förverkad, kan återköp i vissa fall ändå godkännas. Om vi godkänner återköp står köparen för samtliga kostnader som uppstår, vanligtvis rör det sig om fraktkostnader. I sådana fall innehålles 15 % av varuvärdet för att täcka kostnader för hantering av returen.

Varan skall vara oanvänd och i sitt originalemballage för att ångerrätten skall kunna åberopas.

Ångerrätt/avbeställning – Web-order

Som regel kan du inte avbeställa en lagd pool/spa-order efter att förskottet betalts in. När vi har effektuerat din order är du som kund alltid skyldig att ta emot försändelsen.

Reklamationer

Utifrån vår köpinformation och enligt konsumentköplagen har privatpersoner två (2) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation ska du i så fall göra inom skälig tid från det att felet har upptäckts. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång som köparen ska påvisa att fel som man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället. För våra garantitider se specifikt dokument

Returer

Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig om identisk vara inte finns tillgänglig vid tillfället, för åtgärd av returnerad vara.

Information

Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, och fel i specifikation, på samtliga produkter i vårt sortiment, liksom på artiklar och tjänster. All bildinformation på våra sidor ska ses som illustrationer, och vi kan inte heller garantera att bild återger varans exakta utseende eller beskaffenhet.

Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgör i regel en domstol.

Force Majeure

I vår köpinformation finner du här vad som avses med force majeure. I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, och därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll – vilken vi skäligen inte har kunnat förutse, och som påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi inte kan hålla nämnda avtal/utfästelser, ska utgöra grund till att vi blir befriade från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Offert